Med ena foten i ett blå/brunt parti.

Jag infiltrerade Sverigedemokraterna inför valet 2002 och var uppe som andranamn på kommunvallistan i Norrköping. Vad jag ville med min infiltration var att få en bättre inblick vad som faktiskt döljer sig bakom den polerade fasaden som Sverigedemokraterna försöker hålla upp. Jag söker medlemskap i partiet och kontakten med dem sker per telefon eller e-post. Jag har i samråd med en kamrat bestämt en plan för mitt medlemskap och hur jag skulle lyckas prata mig in hos dem. Sverigedemokraterna använder gärna ordet folkrörelse, men sanningen är att Sverigedemokraterna är ett parti med väldigt få medlemmar och ännu förre aktiva. Efter valet kommunvalet 2006 har flera Sverigedemokrater hoppat av runt om i Sverige och stolarna på kommunfullmäktige står tomma då Sverigedemokraterna inte har några ersättare. Problemet var lika stort med brist på aktiva medlemmar inför valet 2002 som det är idag efter valet 2006. Att som påstådd brinnande medlem var det inte så svårt att lyckas snirkla sig in i partiet eller använda Sverigedemokraternas egna ord, “Det kan slinka in en och annan katt bland hermelinerna“.
Sverigedemokraterna verkar ha vind i seglen just nu och det beror nog på att många som uttrycker sympatier med partiet inte är medvetna om vad partiet står i andra frågor än invandringen. Nytt fokus kommer att granska Sverigedemokraterna i flera artiklar utifrån arbetarklassperspektiv då andra tidningar och medier sällan analyserar sönder deras angrepp på fackföreningsrörelsen, kvinnors rätt till sin sexualitet och arbetarklassen som klass.
SD - dumpa arbetsrätten. Håll käft och arbeta!
Sverigedemokraternas före detta ordförande Mikael Jansson som arbetar som truckförare på Volvo Logistics i Göteborg visar tydligt i en intervju med Dagens Arbete att Sverigedemokraterna sätter vit hud, blåa ögon och svenskt efternamn före sina arbetskamrater som han dagligen sliter sina kroppar med på golvet. Sverigedemokraterna förespråkar klassamarbete, arbetarklassen ska vara lojal med svenska överklassen och inte med sina arbetskamrater som har utländsk påbrå, även om man har mer gemensamt arbetar emellan. Arbetarklassen har en egen identitet, egen historia och egen kultur, något Sverigedemokraterna vägrar se.
Man kan läsa i Sverigedemokraternas partiprogram under arbetsmarknadspolitik att fackförbunden har för stort inflyttande och man vill göra klara försämringar i arbetsrätten. Vad Sverigedemokraterna vill genomföra är att försämra LAS och ta bort MBL, som skyddar och ger arbetare inflyttande på jobbet. Syftet med medbestämmandelagen, MBL, är att ge arbetstagarparten medinflytande och medbestämmande i viktiga frågor. Det innebär att arbetsgivaren har dels en informationsskyldighet dels en förhandlingsskyldighet. Mikael Jansson tycker att partiets arbetsmarknadspolitik är bra även om hans egen arbetssituation kommer försämras anmärkningsvärt.

Sverigedemokraterna vill förhindra fackföreningar att tvinga företag att teckna kollektivavtal där facket inte har några medlemmar. Oseriösa arbetsgivare kan genom detta sätta i system att hota arbetare att inte organisera sig fackligt och att kollektivavtalen undermineras. Arbetare, ofta unga utan arbetsrättskunskaper kommer att utnyttjas maximalt, men det är inget som oroar Mikael Jansson och hans parti.
SD talar med kluven tunga.
Sverigedemokraterna som vill framstå som moralens väktare och ett seriöst alternativ till de andra partierna, smuttsar ner sitt eget rykte gång efter gång. Att ett parti som säger sig bekämpa kriminalitet har en rad kvinnomisshandlare, hembrännare och rånare bland kandidaterna till valet 2006 tyder på en häpnadsväckande dubbelmoral. Att ett parti som säger sig företräda de skötsamma svenskarna har en förbluffande stor mängd skuldsatta är ett tecken på att partiet har svårt att leva upp till sin självbild. Att partiet som säger sig stå för demokratiska ideal har kandidater som tipsar om våldsförhärligande rasistisk litteratur på nätet och har aktivister som går i nazistiska demonstrationer, visar ännu en gång att partiet har svårt att dra gränsen mot nazismen. Sverigedemokraterna må ha skulder, kriminella kandidater och svårt att hålla rågången mot den nazistiska rörelsen.
Samuel Älgemalm som är representant för Sverigedemokraterna i Växjö publicerade nyligen en text på den lokala Sverigedemokratiska hemsidan med kritik mot byggandet av moskéer. Samuel Älgemalm kopierade texten nästan ordagrant ifrån det nazistiska partiet Nationalsocialistisk Front hemsida.
”Över våra huvuden har politikerna, i största möjliga tysthet, beviljat bygganden av osvenska symboler i våra kommuner. Moskéer kommer inom kort att förfula allt fler av våra stadsbilder. Till Sverige pågår en invasion av främmande människor. På sikt hotas det svenska folket att utrotas till följd av rasblandning, lågt barnafödande, ökade aborter och andra inslag som drabbar vårt folk.”
Samuel Älgemalm försöker bortförklara kopieringen att det var en ren tillfällighet, men att 200 ord lång text nästan ordagrant smugit sig in verkar mystiskt. Partistyrelsen inom Sverigedemokraterna ser man inte lika lättvindigt på saken, partiledaren Jimmie Åkesson låter via sin pressekreterare hälsa att artikeln är oacceptabel.
Sverigedemokraterna använder annars andra sätta att försöka underblåsa främlingsfientliga vindar riktade mot mer ofta muslimer. Sverigedemokraten Mats Thuresson som sitter för partiet i Simrishamn kommunfullmäktige sa i slutet av 2006 att en miljon muslimer i Sverige lever på bidrag. Något som tydligt visar sig vara ren lögn och när Mats Thuresson konfronteras av media är hans kommentar “ att man ska ljuga så det låter sannolikt“. Att en representant för Sverigedemokraterna ljuger och hittar på olika siffror är inte en engångsföreteelse. För i Sverigedemokraterna är taktiken lagd, säg en lögn hundra gånger så kan den användas som sanning.

 

 

 

 

24 Svar till “Med ena foten i ett blå/brunt parti.”


  1. 1 Jimmy Windeskog oktober 10, 2008 kl 5:45 e m

    Nu vet ju även en hatisk och obildad antidemokrat att det knappast är att ”infilterar” ett parti att betala in medlemsavgiften och sedan få ett enda telefonsamtal.

  2. 2 nyttfokus oktober 11, 2008 kl 3:40 e m

    Jimmy Windeskog.
    Hur obildad kan jag vara om jag kan ta mig in i Sverigedemokraterna, lura partiet på information om vart de ska ha sina möten och vara tilltänkt andrekandidat i kommunvalet 2002 i Norrköping. En obildad lär nog inte lyckas med det så bortförklaringar tas tacksamt emot.

    I Sverigedemokraternas demokratisyn och syn på yttrandefrihet så är begreppen luddiga så man med alla medel försöker sätta munkavel på kritikerna och sätta etiketter på dem för att minska deras trovärdighet. Kritiker kallas allt ofta för demokratihatare, vänsterextremister eller terrorister. Sverigedemokraterna är inte intresserade av bli granskat eller kritiserade som de andra mera etablerade partierna utan när en journalist granskar partiet pekas hon/han ut son demokratins dödsgrävare eller vänsterextremist även om journalisten arbetar på borgliga media som Expressen eller Svd.

    Nej Jimmy jag är inte antidemokrat och den etiketten passar bara på dig själv.

  3. 3 Jimmy Windeskog oktober 12, 2008 kl 10:59 e m

    Att betala in 200 kronor till partiet och sedan svara i telefonen kräver inte mycket till bildnig eller talang i min föreställningsvärld.

    Sedan seriöst Rikard, varför hyckla om att du är motståndare till demokrati och yttrandefrihet när du själv gör det så uppenbart och stolt? Det är som att påstå att man är en gudstroende ateist – det vill säga en motsägelse som helt enkelt inte kan kombineras.

  4. 4 Martin oktober 14, 2008 kl 7:30 f m

    Jimmy Windeskog
    seriöst. Dags att hoppa upp ur sandlådan. SD ska kunna ta kritik som vilket annat parti. Barnsligt att kalla kritiker för antidemokrater eller demokrati-hatar.

  5. 5 Jimmy Windeskog oktober 14, 2008 kl 8:54 f m

    Seriös och saklig av seriösa människor är inget problem, fantasier från antidemokrater är dock inte lika substansfullt (som du säkert innerst inne förstår).

  6. 6 Martin oktober 14, 2008 kl 9:33 f m

    Jimmy Windeskog
    Tanke på vad du skriver här så uppfattar jag dig inte som seriös.
    Vad jag innerst förstår är att du bör släppa spaden och hinken. Tycker tat det var ett seriöst skrivet inlägg av Nytt fokus och att du sedan sänker nivån till dagis nivå visar ju bara på vilken barnslignivå Sverigedemokrater ligger på. Sluta kalla kritiker för antidemokrater. Ta kritik som alla andra partier gör.

  7. 7 nyttfokus oktober 14, 2008 kl 10:12 f m

    Jag kan bara hålla med Martin i sin kritik mot dig Jimmy. Du framstår inte som särskilt seriös med sandlådenivån.

  8. 8 Jimmy Windeskog oktober 15, 2008 kl 5:31 f m

    Antidemokrater skall kallas just för antidemokrater – skämms de över sin existens får de väl ta och byta bort sina politiska åsikter.

    Är man emot yttrandefrihet är man helt enkelt emot demokratin.

  9. 9 nyttfokus oktober 15, 2008 kl 9:25 f m

    Jimmy.
    Nu får du ge dig. Jag säger inte att jag är emot yttrandefrihet utan att jag ser yttrandefriheten inte enkelriktad som du och dina kamrater i SD. Ställer man sig på ett torg så får man räkna med att andra kommer och visar sitt ogillande mot en åsikt. Hur svårt kan det vara att fatta. SD och din syn på yttrandefrihet bygger på att ni vill ha yttrandefrihet så länge ni får föra ut eran propaganda, men kritiker ska inte ha någon yttrandefrihet. Hur antidemokratiska är ni då?Att sedan stämpla kritiker som antidemokrater visar ju enbart på en barnslignivå.

    Skriver du igen en massa trams så kommer jag att börja att radera dina meddelanden då du bara sitter och upprepar samma trams hela tiden. Kamma till dig och börja använda argument iställe. Eller är de redan slut i gammal hedlig SD anda!

  10. 10 Jimmy Windeskog oktober 18, 2008 kl 7:14 e m

    Nej, jag vet att du säger att du ”inte är emot yttrandefrihet”, men då du aktivt stödjer och försvarar antidemokratiska grupperingar i deras kamp mot yttrandefrihet så talar dina gärningar mer än dåligt skriva ord – vilket du nog kan förstå.

    I yttrandefrihet och i en demokrati så har man ALDRIG rätt att tysta andra grupper att använda sin yttrandefrihet, detta är klart utvecklat i Sveriges demokratiska grundlag. Att du är motståndare till dessa skrivningar ger per automatik att du själv är emot yttrandefriheten.

    Om du däremot skulle ta avstånd mot hot, våld och störningar mot demokratins yttrandefrihet så skulle det vara en annan sak. Låt mig dock gissa att så aldrig kommer att ske och då får du också leva med att omvärlden ser dig för vad du visar att du är med olagliga handlingar.

  11. 11 nyttfokus oktober 18, 2008 kl 7:52 e m

    Vem är du att peka ut vem som är antidemokrat eller inte. Ska jag vara tvungen att upprepa mig eftersom du inte kan läsa tydligen.
    SD och din syn på yttrandefrihet bygger på att ni vill ha yttrandefrihet så länge ni får föra ut eran propaganda, men kritiker ska inte ha någon yttrandefrihet. Hur antidemokratiska är ni då?Att sedan stämpla kritiker som antidemokrater visar ju enbart på en barnslignivå. Demokrati bygger på att utbyta åsikter och att alla ska vara med och visa sin åsikt. Ställer man sig på ett torg som SD har gjort så har människor rätt att visa sitt avsky eller kritik mot den politik eller vad Sverigedemokrater säger. Jag tror vi har två helt utgångspunkter då du är för yttrandefrihet för er men ingen annan som är kritisk mot partiet. Jag ser yttrandefrihet där alla som röster ska vara med och höras. Även de som kritiserar SD och deras rasistiska politik.

  12. 12 Jimmy Windeskog oktober 18, 2008 kl 8:30 e m

    Iom att jag känner till alla vetenskapliga definitioner av bebegreppet ”demokrati” så klarar jag givetvis av att snabbt konstatera att du är antidemokrat. Man kan inte vara annt när man är för politiska brottslighet och mot yttrandefriheten.

    Således, att du ses som en antidemokrat av omgivningen har alltså inget att göra med din ”kritik” att göra – det är kopplat till att du öppet är en motståndare till yttrandefrihet och demokrati.

    Demokrati handlar om att utbyta åsikter ja – alltså inte som den antidemokratiska vänstern (dit man också får räkna nazisterna) och du vill, att hindra andra grupper att nå ut genom att bryta mot den demokratiska grundlagen.

    Det är möjligt att dessa antidemokrater inte kan uttrycka sig på andra sätt än våld, hot och andra lagbrott och detta är ju i sådana fall tragiskt i ett civiliserat I-land. Men okusnkap om demokrati eller inte – fakta och vetenskap slår i alla fall fast att ni är antidemokrater så länge ni slår mot just demokratin.

  13. 13 nyttfokus oktober 18, 2008 kl 8:51 e m

    Jimmy.
    Fortfarande så förespråkar jag yttrandefrihet och du ska inte komma och försöka lägga orden i munnen på mig. Att du påstår att svenskafolket stödjer din tolkning är att få storhetsvansinne.
    Konstigt att så många protesterar vid SD torgmöten. Folk ser det som yttrandefrihet att bemöta åsikter vid torgmöten. Som sakt så förespråkar jag fortfarande två parts av yttrandefriheten medan du förespråkar någon enkelriktad variant.

    Sen var ju SD och försökte ”kränka” en journalist yttrandefrihet på Alvesta Tidning som skrivit om partiet. vad anser du om det då? har SD rätt att inskränka kritikers röster. Det verkar ju som att du anser det.

    Sen kan du ta ditt jävla påstående om antidemokrater och stoppa upp någonstans. Jag är inte antidemokrat utan för en direkt demokrati.

  14. 14 Jimmy Windeskog oktober 18, 2008 kl 9:15 e m

    Nej, om du tycker att det är rätt att bryta mot grundlagen för att hindra andra människor att ha lagliga möten. Det är detta du förstår eller skämms väldigt mycket för.

    När du skämms för dina egna åsikter så bör du rimligen ompröva dem.

    Att fråga en journalist som skrivit något felaktigt vad denna grundar sitt inlägg på är knappast att ”kränka” någon, det är ett vanligt möte mellan skribent och läsare. Skulle man jämföra detta med ditt hat mot yttrandefriheten så vore det som att bränna ner tidningen.

    Och det spelar ingen roll att du är otrevlig när argumenten tryter, det fastställer bara din roll siom motståndare gentemot den demokrati som vi andra värnar om.

  15. 15 nyttfokus oktober 18, 2008 kl 9:20 e m

    Jag skäms inte för mina åsikter och har aldrig gjort. Du ska sluta lägga or i munnen på folk och påstå nått du inte fog för. Jag står för min syn på yttrandefriheten. Jag har en annan infallsvinkel än du och du kan ju hävda så mycket du vill att du har rätt åsikt. Det är då mystiskt varaför så många protesterar vid era torgmöten. Jag verkar ju inte vara själv om min två vägs yttrandefrihet. Jag omprövar mina åsikter då och då och kommer fram till samma beslut. Kanske dags att du gör det samma. Du verkar ganska trångsynt och mossig.

  16. 16 Jimmy Windeskog oktober 18, 2008 kl 9:26 e m

    Men det är klart du skämms när kallar dig för något du inte är, antingen det eller så är du verkligen helt obildad om vad demokrati är. Exakt hur det är i ditt fall kan jag givetvis inte avgöra, det fionns ju många av båda sorterna i vänstersekter. Både masskeradeoch inte.

    Den infallsvinkeln du har är att yttrandefrihet är fel, att era åsikter tappar stöd när andra får tala fritt antar jag.

    Jag är för en demokratisk dialog, men att med våld och andra lagbrott hindra folk från att tala fritt är motstatsen till yttrandefrihet. Det vet du nog redan innerst inne….
    Att begå brott för att tysta andra är antidemokrati i varje erkänd definition som finns.

  17. 17 nyttfokus oktober 18, 2008 kl 9:34 e m

    nyttfokus
    oktober 18, 2008 kl. 9:33 pm
    Det blir bara patetisk att du försöker hävda att du skulle veta vad jag tycker innerst inne. Jo jag vet vad som du känner innerst inne. Du är en liten feg, rädd och trångsynt människa.

    “Jag är för en demokratisk dialog, men att med våld och andra lagbrott hindra folk från att tala fritt är motstatsen till yttrandefrihet. Det vet du nog redan innerst inne….”

    Har du en kommentar varför SD försöker tysta en journalist när hon skrev nått som inte passar partiet så ska hon besökas och skrämmas.
    http://www.expo.se/2008/48_2326.html
    http://www.sr.se/dalarna/nyheter/artikel.asp?artikel=2377055

  18. 18 Jimmy Windeskog oktober 18, 2008 kl 9:39 e m

    Jag hävdrar inte att jag vet vad du tycker innerst innae, jag bara påpekar att du i handling slår mot ytrrandefriheten och demokratin. Skulle du inte göra det så skulle du haft helt andra värderingar än vad ni sektmänniskor nu har. Det är DU som talar om för omvrälden att du är emot yttrandefriheten – ingen annan.

    Sedan msået du läsa om artiklarna du länkade till (intressant att du dessutom väljer ett länka till ännu en antidemokratisk grupp…) för du kan inte ha läst dem alls – de handlar bara om ett enkelt möte mellan läsare och skribent.

    Ute i demokratin, utanför erat hat, sker sådana möten hela tiden oräkneliga gånger om dagen.

  19. 19 nyttfokus oktober 18, 2008 kl 9:43 e m

    Vilka är antidemokrater?
    Expo elelr SR.. få jag gissa SR va.. stalig sosseradio..

    EWxpo har gång på gång tagit avstånd ifrån våld och måste faktiskt framhålla att de är mycket mera demokratisyn än vad du har. Bara för att de granskar Sverigedemokraterna så kan du inte klassa dem som antidemokrater. Kom gärna med konspirationsteorirer nu då. Den som ni brukar använda om Expo, AFA och terroristerna.

  20. 20 Jimmy Windeskog oktober 18, 2008 kl 9:48 e m

    Att det var AFA:iter som bildade Expo är ju ingen hemlighet, inte heller att de hade ett organisatoriskt samarbete tills åtminstone 2002 (i den antidemokratiska gruppen NMR). Även idag har man antidemokrater som anställda – detta är ju bara löjligt att ens påbörja förneka. Skulle man vara hjärtliga demokrater som anställer man inte antidemokratiska brottslingar va?

  21. 21 nyttfokus oktober 18, 2008 kl 10:02 e m

    ”Även idag har man antidemokrater som anställda – detta är ju bara löjligt att ens påbörja förneka. Skulle man vara hjärtliga demokrater som anställer man inte antidemokratiska brottslingar va?”

    fråga 1: Vilka menar du då, AFA:iter på expo idag?

    fråga 2: Har du bevis på attNMR varit med i NMR? tar tacksamt emot.
    Har dock aldrig sett några sådanna kopplingar.

    Bevis på att sammarbete har skett mellan AFA och Expo.

  22. 22 Jimmy Windeskog oktober 18, 2008 kl 10:05 e m

    1. Nej, Hjälte är nog inte aktiv i AFA vad jag vet (fast jag kan ju ha fel). Kanske till och med tänker två gånger innan de anställer AFA-folk numera.
    2. Att Expo var med i NRM framgick av NRM:s hemsida, det var inte heller något har hymmlat om. 2002 förklarade dock AFA att man inte längre var med som medlem i NMR.

  23. 23 nyttfokus oktober 18, 2008 kl 10:08 e m

    länkar tack till dina påståenden..Annars är de inte mycket värda.
    ena stunden hävdar du att AFA:iter arbetar på expo idag. och nu inte. Hur ska du ha det. kappvändare.

    Fortsätter diskussionen imorgon. Arbete väntar imorgonbitti.
    Åk till ICA och sno några öl.. Godnatt!

  24. 24 Jimmy Windeskog oktober 18, 2008 kl 10:22 e m

    Nej, jag har sagt att jag inte vet om Hjälte är med i AFA eller inte, bara att han agerat mot yttrandefriheten. Man kan alltså vara antidemokrat utan att vara med i AFA, kolla bara på dig själv.

    Sedan är du ju bara barnslig om du på allvar menar att jag skall länka till en hemsida från 1999. Läs Expo själv istället eller kontakta dem i ämnet, de tar säkert gärna emot du. Själva poängen med att AFA i sin tidning tagit avstånd från att de var med (tillsammans med bla AFA) i NMR är ju för att de en gång var medlemmar. I den frågan ser jag ingen anledning att tro att AFA ljuger även om du säkert drar till med att de gör det. Du verkar ju bygga hela ditt liv kring virriga konspirationsteorier.


Lämna ett svar